Moduł 3 - wersja tekstowa

Spis treści

Moduł 3. Portal eSIP

Omówienie portalu

Omówienie portalu

Adres portalu

Sposoby wyszukiwania i wykorzystania informacji geograficznej przy pomocy eksploratora GIS

Pasek menu

Mapa

Kompozycje map

Usługi

Kontakt

Obsługa narzędzia dodawania danych oraz zgłaszania błędów w danych referencyjnych

Zgłoś błąd

Zaproponuj nowe dane

Moje zgłoszenia

Podsumowanie modułu

Moduł 3. Portal eSIP

Moduł przedstawia budowę i zawartość portalu eSIP.

Celami szkolenia są:

1.  Zapoznanie się z portalem eSIP

2.  Prezentacja sposobów wyszukiwania informacji w portalu eSIP

3.  Pokazanie możliwości dodawania danych oraz zgłaszania błędów w danych referencyjnych

W module zostaną przedstawione następujące zagadnienia:

1.  Omówienie portalu

2.  Sposoby wyszukiwania i wykorzystania informacji geograficznej przy pomocy eksploratora GIS

3.  Obsługa narzędzia dodawania danych oraz zgłaszania błędów w danych referencyjnych

Omówienie portalu

Omówienie portalu

Geoportal eSIP województwa zachodniopomorskiego umożliwia przeglądanie i wyszukiwanie w ramach serwisu internetowego zasobów i usług związanych z danymi przestrzennymi województwa zachodniopomorskiego.

System eSIP składa się ze stałej i jednolitej struktury strony oraz wspólnych elementów graficznych, które maja za zadanie wspomagać prace użytkownika na każdym etapie obsługi zgłoszenia.

Adres portalu

Geoportal eSIP województwa zachodniopomorskiego znajduje się pod adresem http://sip.wzp.pl

Sposoby wyszukiwania i wykorzystania informacji geograficznej przy pomocy eksploratora GIS

Pasek menu

W górnym obszarze znajduje się rozwijalne menu składające się z następujących elementów głównych:

·    Mapa

·    Kompozycje map

·    Usługi

·    Kontakt

·    Wsparcie

Mapa

Kliknięcie przycisku „Mapa” powoduje przeniesienie do środowiska przeglądania danych przestrzennych przy pomocy przeglądarki internetowej.

Kompozycje map

Kliknięcie przycisku „Kompozycje mapowe” powoduje przeniesienie do środowiska przeglądania danych przestrzennych przy pomocy przeglądarki internetowej.

SIP zawiera gotowe kompozycje mapowe opracowane na podstawie danych z Wojewódzkiego Ośrodka Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej.

Kompozycje dostępne są z poziomu menu systemu.

Kompozycje widoczne są również jako element widoku eksploratora GIS.

Usługi

Kliknięcie pozycji menu „Usługi” powoduje wyświetlenie listy udostępnionych usług zasobu do przeglądania w innych środowiskach.

Kontakt

Kliknięcie pozycji menu „Kontakt” powoduje wyświetlenie formularza kontaktowego, dzięki któremu można skontaktować się z pracownikami Wydziału Geodezji Urzędu Marszałkowskiego Województwa Zachodniopomorskiego.

Obsługa narzędzia dodawania danych oraz zgłaszania błędów w danych referencyjnych

Zgłoś błąd

System umożliwia dodawanie danych oraz zgłaszanie błędów w danych przestrzennych.

Aby użytkownik mógł korzystać z narzędzia dodawania danych oraz zgłaszania błędów musi posiadać zarejestrowane konto w portalu wzp.pl.

Zakładanie konta zostało omówione w ramach szkolenia Szkolenie dotyczące funkcjonalności Portalu Regionalnego i ePUAP.

Funkcjonalność zgłaszania błędów w danych referencyjnych jest dostępna dla użytkowników zalogowanych. Aby otworzyć formularz należy wykonać następujące czynności:

  1. Przejść do strony http://sip.wzp.pl
  2. Następnie z menu górnego należy wybrać opcję Wsparcie -> Zgłoś błąd
  3. System przenosi użytkownika na stronę logowania https://sso.wzp.pl . Należy zarejestrować nowe konto lub zalogować się do konta już istniejącego.
  4. Po zalogowaniu system przeniesie użytkownika zalogowanego na stronę zgłaszania błędów w danych referencyjnych.
  5. Należy rozpocząć od uzupełnienia wymaganych pól w  formularza błędu:
    1. Zgłaszający - nieedytowane pole, zawiera adres e-mail konta zalogowanego. Na ten adres będą wysyłane powiadomienia dotyczące zmiany statusu i ew. komentarzy od użytkowników aktywnych.
    2. Tytuł - pole tekstowe, należy wprowadzić krótki opis podsumowujący zgłoszenie.
    3. Kategoria zgłoszenia - lista wyboru, należy określić przypisanie zgłoszenia do danej tematyki.
    4. Priorytet - lista wyboru, określa ważność zgłoszenia.
    5. Opis zgłoszenia - pole tekstowe, należy wprowadzić szczegółowy opis zgłoszenia.
  6. Dane uzupełniające, zawierają opcje nie wymagane do zarejestrowania zgłoszenia, ale umożliwiają dodanie dodatkowych informacji. Formularz składa się z czterech części:
    1. Wskazania błędu na mapie - umożliwia wskazanie lokalizacji na mapie za pomocą punktu, linii oraz wielokąta.
    2. Dołączania swoich warstw - umożliwia utworzenie nowej warstwy na mapie oraz jej dołączenie do zgłoszenia.
    3. Dodania odnośnika do mapy - umożliwia wprowadzenie adresu do zewnętrznego portalu mapowego.
    4. Dodania załącznika - umożliwia wybranie i dołączanie załączników z dysku lokalnego do zgłoszenia.

Zaproponuj nowe dane

Funkcjonalność uzupełniania danych referencyjnych jest dostępna dla użytkowników zalogowanych. Aby otworzyć formularz należy wykonać następujące czynności:

  1. Przejść do strony http://sip.wzp.pl
  2. Następnie z menu górnego należy wybrać opcję Wsparcie > Zaproponuj  nowe dane
  3. System przenosi użytkownika na stronę logowania https://sso.wzp.pl . Należy zarejestrować nowe konto lub zalogować się do konta już istniejącego.
  4. System automatycznie przenosi użytkownika zalogowanego na stronę uzupełniania w danych referencyjnych.
  5. Należy rozpocząć od uzupełnienia wymaganych pól w  formularza błędu:
    1. Zgłaszający - nieedytowane pole, zawiera adres e-mail konta zalogowanego. Na ten adres będą wysyłane powiadomienia dotyczące zmiany statusu i ew. komentarzy od użytkowników aktywnych.
    2. Tytuł - pole tekstowe, należy wprowadzić krótki opis podsumowujący zgłoszenie.
    3. Kategoria zgłoszenia - lista wyboru, należy określić przypisanie zgłoszenia do danej tematyki.
    4. Priorytet - lista wyboru, określa ważność zgłoszenia.
    5. Opis zgłoszenia - pole tekstowe, należy wprowadzić szczegółowy opis zgłoszenia.
  6. Dane uzupełniające, zawierają opcje nie wymagane do zarejestrowania zgłoszenia, ale umożliwiają dodanie dodatkowych informacji. Formularz składa się z czterech części:
    1. Dołączania swoich warstw - umożliwia utworzenie nowej warstwy na mapie oraz jej dołączenie do zgłoszenia.
    2. Dodania odnośnika do mapy - umożliwia wprowadzenie adresu do zewnętrznego portalu mapowego.
    3. Dodania załącznika - umożliwia wybranie i dołączanie załączników z dysku lokalnego do zgłoszenia.

Moje zgłoszenia

System umożliwia obsługę własnych zgłoszeń. Aby przejść do widoku zgłoszeń należy z menu górnego  wybrać opcję  Wsparcie > Moje zgłoszenia.

Okno obsługi zgłoszeń składa się z trzech głównych elementów:

  1. Panel sortowania zgłoszeń w ramach statusu zgłoszenia. Lista statusów zawiera następujące wartości:
    1. Wszystkie - prezentuje zgłoszenia o dowolnym statusie.
    2. Zarejestrowane - zgłoszenia stworzone przez zgłaszającego nie podjęte do obsługi.
    3. Zwrócone – zgłoszenia zwrócone przez operatora do uzupełnienia osobie zgłaszającej.
    4. Przypisane - zgłoszenia będące w trakcie obsługi, które zostały przypisane do operatora.
    5. W trakcie realizacji – zgłoszenia aktualnie realizowane przez operatora.
    6. Odrzucone – zgłoszenia odrzucone, które nie zostaną obsłużone przez operatora.
    7. Zrealizowane – zgłoszenia zrealizowane przez operatora.
  2. Lista zgłoszeń wraz z możliwością ich wyszukiwania oraz sortowania w zakresie czasu i rodzaju zgłoszenia. Za pomocą tej listy istnieje możliwość weryfikacji statusu zgłoszeń oraz wyszukiwania poszczególnych pozycji przy pomocy zdefiniowanych filtrów. Okno zawiera następujące pozycje:
    1. Rodzaj zgłoszenia: Błędy, Uzupełnienia, Wszystkie
    2. Wybór dat: Dzisiaj, Ostatni tydzień, Ostatni miesiąc, Wszystkie daty - określa zakres czasu z którego prezentowane są zgłoszenia.
    3. Sekcja wyszukiwania - umożliwia wyszukanie zgłoszenia po jego nazwie, numerze lub treści. Jeśli wynik zwraca jedno zgłoszenie jest ono od razu otwierane.
    4. Lista zgłoszeń - prezentuje zgłoszenia stanowiące wynik wyszukiwania lub zastosowanych filtrów.
  3. Opcja generowania kanału z aktualnościami RSS.

Podsumowanie modułu

W tej części kursu zostały wyjaśnione:

1.  Zawartość portalu eSIP

2.  Sposoby wyszukiwania informacji w portalu eSIP

3.  Możliwości dodawania danych oraz zgłaszania błędów w danych referencyjnych

Ostatnia modyfikacja: środa, 9 grudzień 2015, 23:40