Moduł 2 - wersja tekstowa

Spis treści

Moduł 2. Wspólne funkcje Portalu Regionalnego

Wspólny pasek nawigacyjny Portalu Regionalnego

Funkcje paska nawigacyjnego

Logowanie i konto użytkownika

Co nam daje logowanie

Zakładanie konta w portalu używając konta portalu społecznościowego

Zakładanie konta bezpośrednio w portalu

Logowanie i odtwarzanie hasła

Wyszukiwanie informacji

Przeglądanie i wyszukiwanie

Wyszukiwanie informacji

Sortowanie i filtrowanie wyniku wyszukiwania

Przeglądanie i konfigurowanie wyglądu wyniku wyszukiwania

Zapisywanie wyszukiwania

Personalizowanie ustawień

Ustawienia domyślne i ustawienia spersonalizowane

Personalizowanie ustawień

Podsumowanie modułu

Moduł 2. Wspólne funkcje Portalu Regionalnego

Moduł przedstawia wspólne funkcje Portalu Regionalnego

Celami szkolenia są:

1.  Zapoznanie z nawigacją i wspólnymi funkcjami portalu

2.  Nabycie umiejętności logowania, wyszukiwania i ustawiania preferencji w portalu

3.  Wytworzenie nawyku korzystania z portalu jako bramy do informacji o województwie

W module zostaną przedstawione następujące zagadnienia:

1.  Wspólny pasek nawigacyjny Portalu Regionalnego

2.  Logowanie i konto użytkownika

3.  Wyszukiwanie informacji

4.  Personalizowanie ustawień

Wspólny pasek nawigacyjny Portalu Regionalnego

Przedstawimy tu wykorzystanie wspólnego paska nawigacyjnego łączącego serwisy Portalu Regionalnego do nawigacji, wyszukiwania, logowania i ustawiania własnych preferencji

Funkcje paska nawigacyjnego

Dla ułatwienia korzystania z Portalu Regionalnego wszystkie jego części mają wspólny pasek nawigacyjny pozwalający na:

·    Przechodzenie między częściami portalu

·    Wyszukiwanie we wszystkich częściach portalu

·    Logowanie się do wszystkich części portalu

·    Wybieranie swoich indywidualnych ustawień

·    Wspólne są też informacje o dacie, godzinie i pogodzie

Logowanie i konto użytkownika

Pokażemy dlaczego warto się logować i jak założyć swoje konto

Co nam daje logowanie

Logowania nie wymyślono po to, żeby nam utrudnić życie, albo ograniczyć dostęp do informacji i usług – wręcz przeciwnie logowanie ułatwia naszą identyfikację kiedy aktywnie korzystamy z komunikacji elektronicznej (podobnie jak nasz adres e-mail pozwala zidentyfikować od kogo pochodzą nasze listy). Logowanie umożliwia zapisanie i powtórne korzystanie z naszych wyszukiwań, a także pozwala na zapisanie własnych, wygodnych dla nas ustawień.

Zakładanie konta w portalu używając konta portalu społecznościowego

Po kliknięciu w pole „Zaloguj” pokaże się okno logowania do Portalu Regionalnego. Przed pierwszym logowaniem trzeba założyć swoje konto w jeden z dwóch sposobów:

1.  utworzyć swoje konto bezpośrednio w portalu

2.  Wykorzystać swoje konto Google lub konto Facebook

W wypadku wykorzystania kont Google i Facebook wystarczy będąc jednocześnie zalogowanym do tych portali społecznościowych kliknąć w przyciski oznaczone znakiem wybranego portalu i zaakceptować przekazywanie przez Google lub Facebook podstawowych informacji, takich jak imię i nazwisko.

Zakładanie konta bezpośrednio w portalu

Jeżeli nie mamy kont Google ani Facebook, albo po prostu nie chcemy ich użyć, musimy założyć konto w Portalu Regionalnym od podstaw. W tym celu wybierzmy przycisk „załóż nowe konto”.

Pojawi się formularz zakładania konta, w którym pola obowiązkowe oznaczono czerwonymi gwiazdkami.

Przy każdym polu, po prawej stronie znajduje się znak „?”, pod którym umieszczono przydatne objaśnienia

Musimy wymyślić swój:

·    Identyfikator – który będzie się wyświetlał po zalogowaniu na górze ekranu

·    Hasło – wpisujemy je dwukrotnie, żeby uniknąć pomyłki

Następnie podajemy (również dwukrotnie) swój adres e-mail i po zaakceptowaniu regulaminu (nie zapomnijmy go wcześniej przeczytać) potwierdzamy, że nie jesteśmy robotem komputerowym przepisując tekst ze zdjęcia i już gotowe. Na podany adres e-mail zostanie wysłany mail potwierdzający rejestrację.

Teraz należy kliknąć w umieszczony w mailu link – otworzy się strona, która z kolei zaprowadzi nas z powrotem do strony logowania – takiej jaka pokazuje się po kliknięciu w pole „Zaloguj” w górnej belce portalu.

Proces zakładania konta został zakończony.

Logowanie i odtwarzanie hasła

Masz już swoje konto, ale jak się zalogować? Wystarczy wpisać swój identyfikator lub e-mail oraz hasło – zawsze takie jak podaliśmy na formularzu rejestracyjnym.

Jeżeli zapomnimy swojego hasła też nie musimy się martwić – wystarczy kliknąć link „Nie pamiętam hasła” i podać swój e-mail, a tymczasowe hasło zostanie natychmiast do nas wysłane.

Zaraz po zalogowaniu nasze imię i nazwisko pojawi się na górze ekranu w miejscu przycisku „zaloguj”, a pod nim widać rozwijane menu pozwalające zarządzać danymi naszego konta oraz wylogować się.

Zawsze bezpieczniej jest wylogować się po zakończeniu korzystania z serwisu – prosimy o tym pamiętać!

Wyszukiwanie informacji

W tej części pokażemy jak wykorzystać wspólną wyszukiwarkę Portalu Regionalnego do skutecznego znajdowania potrzebnych informacji.

Przeglądanie i wyszukiwanie

Mimo czytelnej budowy portalu, czasami zamiast przeglądać portal używając narzędzi nawigacyjnych, najłatwiej jest dotrzeć do informacji wyszukując wpisane słowa – podobnie jak robimy to w wyszukiwarkach internetowych takich jak Google.

Wyszukiwanie informacji

Wejdźmy w rolę przedsiębiorcy z branży informatycznej, który poszukuje zleceń. Możemy wyszukać np. „zapytanie ofertowe oprogramowanie” – zawsze warto jak najdokładniej określić obszar wyszukiwania.

W prawej, głównej kolumnie ekranu pojawią się wyniki wyszukiwania z podświetlonymi na żółto szukanymi przez nas słowami.

Sortowanie i filtrowanie wyniku wyszukiwania

W lewej, węższej kolumnie widać dodatkowe narzędzia do sortowania i filtrowania wyników.

Możemy sortować po:

·    źródle informacji,

·    rodzaju dokumentu,

·    temacie,

·    autorze,

·    dacie publikacji,

·    trafności, czyli stopniu dopasowania znalezionego dokumentu do naszego wyszukiwania.

Możemy filtrować, czyli wybierać (zaznaczając odpowiedni kwadracik) pewne podgrupy dokumentów:

·    wersje – tylko aktualne lub wszystkie,

·    dokumenty pochodzące z poszczególnych źródeł np. tylko z Biuletynów Informacji Publicznej (BIP)

·    dokumenty opublikowane w określonym roku,

·    dokumenty zmodyfikowane w określonym roku,

·    dokumenty opublikowane przez określoną osobę,

·    rodzaje dokumentu.

Każde sortowanie lub filtrowanie musimy zatwierdzić przyciskiem „Szukaj” widocznym na dole kolumny, a potem możemy skasować (tzn. przywrócić pierwotny wynik wyszukiwania) przyciskiem „Przywróć”.

Przeglądanie i konfigurowanie wyglądu wyniku wyszukiwania

Możemy też konfigurować wygląd wyniku wyszukiwania decydując ile wyników ma być wyświetlanych na raz na stronie – jeżeli mamy dobre łącze internetowe możemy dać od razu maksymalną liczbę – 50, a jeżeli nasze łącze jest słabe, najlepiej wybrać wartość minimalną – 10. Domyślnie wyświetlane jest 20 wyników.

Nad i pod listą wyników znajdują się przyciski przechodzenia między poszczególnymi stronami z wynikami.

Warto zauważyć, ze pod każdym znalezionym dokumentem podana jest liczba wystąpień wyszukanych słów oraz trafność wyrażona gwiazdkami (maksymalnie pięcioma).

Zapisywanie wyszukiwania

Skoro jesteśmy zalogowani, to można się spodziewać, że portal ma dla nas jakieś możliwości zapamiętania wyniku wyszukiwania – i tak jest w istocie. Przyciskiem „Zapisz wyszukiwanie” możemy zapisać czego szukaliśmy (nadając mu odpowiednią nazwę) , a przyciskiem „Zapisane wyszukiwania” możemy wybrać jedno z zapisanych wcześniej wyszukiwań.

Ważne jest to, że zapisany zostaje klucz wyszukiwania, a nie sam wynik – dlatego przy kolejnym otwarciu wcześniejszego wyszukiwania, wynik zostanie zaktualizowany – mogły się przecież pojawić nowe, interesujące nas oferty.

Personalizowanie ustawień

Pokażemy jak wykorzystać personalizowanie ustawień, żeby dostosować portal do własnych potrzeb

Ustawienia domyślne i ustawienia spersonalizowane

Każdy portal ma domyślne ustawienia dostosowane do najczęstszych wymagań większości użytkowników, warto jednak sprawdzić, czy bardziej nie odpowiadają nam inne ustawienia pasujące w sposób szczególny do naszych potrzeb albo do urządzenia (komputera, tabletu, telefonu) przez które korzystamy z portalu.

Personalizowanie ustawień

Dla własnej wygody warto skorzystać z możliwości personalizacji ustawień portalu, ustawienia te nie są jednolite dla wszystkich części portalu, ale zawsze są dostępne pod ikoną kółka zębatego w prawym górnym rogu ekranu.

Zwykle obejmują ustawienia wizualne:

·    wybór wersji mobilnej, czyli dostosowanej do korzystania na smartfonach i tabletach

·    wybór wersji kolorystycznych, w tym wersji o wysokim kontraście dla osób słabowidzących

W niektórych częściach portalu można wybrać wersję językową – poza wersją polską dostępne są też:

·    angielska,

·    niemiecka,

·    rosyjska.

W Biuletynie Informacji Publicznej oraz Portalu informacyjnym można też podpiąć kanał RSS, czyli sposób stałego informowania o nowościach w programie pocztowym lub w formie „dynamicznych zakładek” w przeglądarce internetowej – warto spróbować, to bardzo wygodne!

Podsumowanie modułu

W tej części kursu zostały wyjaśnione:

1.  Funkcje wspólne dostępne dla całego portalu

2.  Sposoby zalogowania, wyszukiwania i zapisywania własnych ustawień

3.  Korzystanie z portalu jako bramy do informacji o województwie

 

Ostatnia modyfikacja: wtorek, 8 grudzień 2015, 21:53