Moduł 3 - wersja tekstowa

Spis treści

Moduł 3. Inne zagadnienia związane z e-Administracją

Załatwienie sprawy za pomocą „zwykłego” maila

Dostęp do informacji publicznej i załatwianie sprawy poprzez e-mail

Ustawa o dostępie do informacji publicznej

Informacje podlegające upublicznieniu

Tryby udostępniania informacji publicznej

Kontakt z administracją poprzez e-mail

Biuletyn Informacji Publicznej

Biuletyn Informacji Publicznej

BIP - wygląd

BIP – podmioty zobowiązane do udostępniania informacji publicznej

BIP – strony podmiotów

Centralne Repozytorium Wzorów Dokumentów

Centralne Repozytorium

Centralne Repozytorium Wzorów Dokumentów Elektronicznych

Które dokumenty istnieją wyłącznie w formie elektronicznej i jak je znaleźć

Dokumenty istniejące jedynie w formie elektronicznej

Dokumenty istniejące jedynie w formie elektronicznej

Dokumenty istniejące jedynie w formie elektronicznej

Dokumenty istniejące jedynie w formie elektronicznej

Moduł 3. Inne zagadnienia związane z e-Administracją

Witamy w trzeciej części kursu: Podstawy prawne e-administracji

Ten moduł zawiera między innymi informacje o dostępie do informacji publicznej, załatwianiu sprawy za pomocą poczty e-mail i dokumentach, które są dostępne jedynie w postaci elektronicznej.

Na realizacją modułu należy poświęcić około 20 minut.

Cele edukacyjne:

·    Poznanie zasad i warunków dostępu do informacji publicznej.

·    Rozeznanie jakie typy informacji i dokumentów zawiera Biuletyn Informacji Publicznej.

·    Poznanie zasad działania i celu istnienia Centralnego Repozytorium Wzorów Dokumentów Elektronicznych (CRW).

·    znajomość spraw, dla których jest możliwy kontakt z organami administracji publicznej za pomocą poczty elektronicznej.

·    Wiedza na temat dokumentów istniejących wyłącznie w postaci elektronicznej i sposobach ich uzyskania.

Zawartość merytoryczna tego modułu obejmuje tematy:

·    Dostęp do informacji publicznej i załatwianie sprawy poprzez e-mail.

·    Centralne Repozytorium Wzorów Dokumentów.

·    Dokumenty istniejące jedynie w formie elektronicznej.

Załatwienie sprawy za pomocą „zwykłego” maila

Dostęp do informacji publicznej i załatwianie sprawy poprzez e-mail

Dostęp do informacji publicznej i załatwianie sprawy poprzez e-mail

Ustawa o dostępie do informacji publicznej

Każda informacja o sprawach publicznych stanowi informację publiczną w rozumieniu ustawy z dnia 6 września 2001 o dostępie do informacji publicznej i podlega udostępnieniu na zasadach określonych w tej ustawie. 

Art. 2 pkt.1 ustawy mówi, że każdemu przysługuje (z zastrzeżeniami opisanymi w art. 5) prawo dostępu do informacji publicznej. Zastrzeżenia te wynikają ze względów ochrony prywatności osoby fizycznej lub tajemnicy przedsiębiorcy oraz innych tajemnic ustawowo chronionych. Ograniczenie to nie dotyczy informacji o osobach pełniących funkcje publiczne, mających związek z pełnieniem tych funkcji, w tym o warunkach powierzenia i wykonywania funkcji. 

Informacje podlegające upublicznieniu

Ustawa o dostępie do informacji publicznej określa, że udostępnieniu podlegają przede wszystkim informacje o:

·    stanie państwa, samorządów i jednostek terytorialnych;

·    polityce wewnętrznej i zagranicznej państwa;

·    projektowaniu aktów normatywnych,

·    programach w zakresie realizacji zadań publicznych i sposobie ich realizacji, wykonywania oraz o skutkach realizacji tych zadań;

·    zasadach działania, majątku podmiotów i władz publicznych;

·    sposobie załatwiania spraw; stanie przyjmowanych spraw, kolejności ich załatwiania lub rozstrzygania,

·    majątku państwa i jego długach.

Tryby udostępniania informacji publicznej

Udostępnianie informacji publicznej odbywa się w trybie:

ogłaszania informacji publicznych, w tym dokumentów urzędowych, w Biuletynie Informacji Publicznej;

Wstępu na posiedzenia organów i udostępniania materiałów, w tym audiowizualnych i teleinformatycznych, dokumentujących te posiedzenia;

udostępniania informacji  w Centralnym Repozytorium.

Dostęp do informacji publicznej jest bezpłatny, z zastrzeżeniem art. 15, który mówi, że jeżeli instytucja zobowiązana do udostępnienia miałaby ponieść dodatkowe koszty, może nimi obciążyć wnioskującego o udostępnienie informacji.

Kontakt z administracją poprzez e-mail

Omówione wcześniej tryby dostępu do informacji publicznej obejmowały informacje ogólnodostępne, udostępniane bez konieczności kierowania wniosku.

Aby uzyskać informację w trybie wnioskowym wystarczy, że osoba zainteresowana wyśle na adres e-mail organu administracji publicznej żądanie (wniosek) udzielenia takiej informacji. W takim wniosku należy wskazać co najmniej dane identyfikujące osobę wnoszącą, zakres żądanej informacji oraz sposób jej przekazania. Szczegółowo kwestie te regulują art. 10 i nast. ustawy o dostępie do informacji publicznej.

Kontakt za pomocą poczty elektronicznej możliwy jest także na przykład z Powiatowym (miejskim) Rzecznikiem Konsumentów.

Niektóre organy administracyjne umożliwiają składanie  skarg i wniosków za pomocą poczty e-mail.

Biuletyn Informacji Publicznej

Biuletyn Informacji Publicznej

Biuletyn Informacji Publicznej

Biuletyn Informacji Publicznej:

·    to system stron internetowych służący powszechnemu i bezpłatnemu dostępowi do informacji publicznej.

·    Dostęp do informacji zawartych w biuletynie jest możliwy poprzez stronę główną biuletynu znajdującą się pod adresem www.bip.gov.pl, zawierającą podstawowe informacje o podmiotach (nazwa, dane teleadresowe, informacje o redaktorze strony) wraz z odsyłaczami do stron podmiotowych.

·    Strony podmiotowe, to strony przygotowane przez podmioty ustawowo zobowiązane do ich prowadzenia, z informacjami o prowadzonej przez siebie działalności. Adresy tych stron można znaleźć na stronie głównej BIP.

BIP - wygląd

Biuletyn Informacji publicznej dostępny pod adresem www.bip.gov.pl to bezpłatny dostęp do informacji publicznej w formie elektronicznej.

BIP – podmioty zobowiązane do udostępniania informacji publicznej

Główne podmioty zobowiązane do udostępniania informacji publicznej:

·    organy władzy publicznej, organy samorządów gospodarczych i zawodowych,

·    podmioty reprezentujące zgodnie z odrębnymi przepisami Skarb Państwa,

·    podmioty reprezentujące państwowe osoby prawne i osoby prawne samorządu terytorialnego

·    podmioty reprezentujące: państwowe jednostki organizacyjne, jednostki samorządu terytorialnego,  osoby lub jednostki organizacyjne wykonujące zadania publiczne, osoby lub jednostki organizacyjne dysponujące majątkiem publicznym,

·    związki zawodowe i ich organizacje, partie polityczne

·    i inne – wymienione na stronie BIP.

BIP – strony podmiotów

Na stronie głównej, w menu po lewej można wyświetlić pełen spis podmiotów zobowiązanych do publikowania w Biuletynie Informacji Publicznej. Wybierając instytucję, system przekieruje na stronę informacyjną – za przykład posłuży tu strona Senatu RP.  Zawiera ona wszelkie dane kontaktowe oraz link, którego kliknięcie spowoduje przejście na stronę senatu.

Centralne Repozytorium Wzorów Dokumentów

Centralne Repozytorium Wzorów Dokumentów

Centralne Repozytorium

Centralne Repozytorium, zwane w skrócie CR, jest bazą zawierającą zasób informacyjny będący informacją publiczną o szczególnym znaczeniu dla rozwoju innowacyjności w państwie i rozwoju społeczeństwa informacyjnego. 

Centralne Repozytorium Wzorów Dokumentów Elektronicznych

Podmiotami zobowiązanymi do przekazywania informacji do Centralnego Repozytorium są m.in.:

* organy administracji rządowej;

* Zakład Ubezpieczeń Społecznych, Kasa Ubezpieczenia Rolniczego. Narodowy Fundusz Zdrowia;

* Państwowe osoby prawne utworzone na podstawie odrębnych ustaw w celu wykonywania zadań publicznych.

Podmioty zobowiązane są obowiązane przekazywać informacje do Centralnego Repozytorium z wykorzystaniem wskazanych przepisami o informatyzacji działalności podmiotów publicznych formatów danych, protokołów komunikacyjnych i szyfrujących. Przekazaniu podlegają również związane z nimi metadane.

Minister właściwy dla spraw informatyzacji określa w przepisach wykonawczych odrębnych dla poszczególnych podmiotów zobowiązanych: zakres zasobu informacyjnego podlegającego przekazaniu do centralnego repozytorium, harmonogram przekazywania zasobu informacyjnego oraz sposób przekazania.

Które dokumenty istnieją wyłącznie w formie elektronicznej i jak je znaleźć

Dokumenty istniejące jedynie w formie elektronicznej

Dokumenty istniejące jedynie w formie elektronicznej

Dokumenty istniejące jedynie w formie elektronicznej

Dokumenty istniejące jedynie w formie elektronicznej to np.:

·    Zaświadczenia wydawane przez CEIDG.

·    Metryka sprawy administracyjnej,  jeżeli dokumentacja odzwierciedlająca przebieg załatwiania spraw w danym organie administracji powstaje w systemie teleinformatycznym tego organu.

·    Metryka sprawy administracyjnej w postaci danych z systemu informatycznego jeżeli dokumentacja odzwierciedlająca przebieg załatwiania spraw powstaje w systemie teleinformatycznym przeznaczonym do realizacji określonych wyspecjalizowanych elektronicznych usług publicznych i system ten zapewnia możliwość wyszukania                           i prezentacji niezbędnych danych.

Dokumenty istniejące jedynie w formie elektronicznej

·    wszelkie akty prawa miejscowego, w tym przede wszystkim:

o   uchwały rad gmin,

o   uchwały powiatów,

o   uchwały sejmików województw

publikowane w wojewódzkich dziennikach urzędowych, które również funkcjonują jako wydzielone (dla każdego z województw) portale internetowe.

Dokumenty istniejące jedynie w formie elektronicznej

Do dokumentów istniejących jedynie w formie elektronicznej należą także:

·    Dziennik Ustaw.

·    Dzienniki urzędowe ministrów kierujących działami administracji rządowej.

·    Dzienniki urzędowe urzędów centralnych.

·    Zbiory dzienników urzędowych.

·    Informacja publiczna, która została udostępniona w sposób bezwnioskowy w BIP lub Centralnym Repozytorium Informacji Publicznej. Informacja ta istnieje w pierwszej kolejności w formie dokumentów elektronicznych.

Ostatnia modyfikacja: czwartek, 4 styczeń 2018, 16:07