Moduł 6 - wersja tekstowa

Spis treści

Moduł 6. W jakim kierunku zmierza e-Administracja

Strategie rozwoju e-administracji

Administracja oparta na technologii i wiedzy

Zrealizowane ponadsektorowe projekty informatyczne

Wpływ platformy ePUAP na rozwój e-Administracji

Program Zintegrowanej Informatyzacji Państwa (PZIP)

Wparcie podnoszenia poziomu informatyzacji urzędów

Działania na rzecz otwartego państwa

Stan elektronizacji urzędów publicznych

Poziom korzystania z wybranych usług elektronicznych (1)

Poziom korzystania z wybranych usług elektronicznych (2)

Podsumowanie modułu

Moduł 6. W jakim kierunku zmierza e-Administracja

W tej części przedstawiamy zagadnienia związane z kierunkiem rozwoju e-Administracji

Celami szkolenia są:

1.  Poznanie planowanych przez rząd kierunków rozwoju e-Administracji w Polsce w szczególności Programu Zintegrowanej Informatyzacji Państwa

2.  Poznanie obecnego stanu rozwoju e-Administracji i zakresu korzystania z niej przez obywateli i przedsiębiorców

W module zostaną przedstawione następujące zagadnienia:

1.  Strategie rozwoju e-Administracji

2.  Stan elektronizacji urzędów publicznych

Strategie rozwoju e-administracji

Strategie rozwoju e-Administracji opracowywane są na szczeblu rządowym i obejmują cały szereg działań na poziomie technologii, organizacji i przemian kulturowo-społecznych.

Administracja oparta na technologii i wiedzy

Elektroniczna administracja zmierza w kierunku administracji opartej na wiedzy w tym sensie, że technologia staje się dostępna i wszechobecna, a administracja powinna świadczyć inteligentne e-usługi. Oznacza to administrację dostępną zawsze i wszędzie, dopasowaną do potrzeb i preferencji użytkownika. Wprowadzenie takich rozwiązań, które pozwalają administracji funkcjonować z  szerokim wykorzystaniem Internetu sprawi, że wzmocnią się relacje pomiędzy obywatelem a urzędem oraz zostanie usprawniona komunikacja i obieg informacji, co oznacza obustronne korzyści.

Aby państwo mogło sprawnie spełniać swoje funkcje, powinno przede wszystkim zapewnić wysoką jakość usług administracji publicznej, która może być osiągnięta między innymi dzięki cyfryzacji. Cyfryzacja nie ogranicza się jedynie do administracji, lecz dotyczy wielu aspektów życia. Jest narzędziem wspierającym wzrost gospodarczy, innowacyjność gospodarki i twórcze możliwości obywateli. Przyczynia się do wzrostu jakości życia. Od państwa zależy proces otwierania dostępu do zasobów publicznych oraz poziom e-usług dostępnych dla obywateli i firm.

Budowanie i udostępnianie społeczeństwu e-usług przyczyniać się będzie do tworzenia spójnego i efektywnego systemu informacyjnego państwa. Cel ten nie zostanie osiągnięty, jeśli nie zostaną stworzone ku temu warunki formalnoprawne, rozumiane jako dokonanie zmian w otoczeniu prawnym i proceduralnym, oraz warunki faktyczne, rozumiane jako rozwój infrastruktury umożliwiającej wdrażanie nowych rozwiązań.

Zrealizowane ponadsektorowe projekty informatyczne

W ostatnich latach zrealizowano w Polsce wiele ponadsektorowych projektów informatycznych, w tym profil zaufany na ePUAP (który spełnia w pewnym zakresie rolę podpisu elektronicznego), system rejestracji działalności gospodarczej dla osób fizycznych w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej, dostęp online do Krajowego Rejestru Sądowego, dostęp do ksiąg wieczystych, dostęp do Portalu Usług Elektronicznych ZUS, możliwość pełnego rozliczania podatku dochodowego od osób fizycznych przez Internet.

Wpływ platformy ePUAP na rozwój e-Administracji

Udostępnienie przez ePUAP darmowej usługi Elektronicznej Skrzynki Podawczej (ESP) usunęło bariery finansowe blokujące możliwość pełnego wdrożenia obowiązku prawnego posiadania przez wszystkie podmioty publiczne narzędzia pozwalającego obywatelom na składanie pism w postaci elektronicznej, usługa ta stała się standardem działania niemal wszystkich urzędów administracji publicznej.

Dostrzegalny jest szybki przyrost liczby systemów elektronicznego zarządzania dokumentacją. Systemy te często są zintegrowane ze skrzynkami podawczymi.

Program Zintegrowanej Informatyzacji Państwa (PZIP)

Politykę polskiego rządu w zakresie rozwoju e-administracji do roku 2020 opisuje Program Zintegrowanej Informatyzacji Państwa (PZIP).

Realizacja Programu Zintegrowanej Informatyzacji Państwa będzie zmierzać do zapewnienia współpracy między istniejącymi oraz nowymi systemami teleinformatycznymi administracji publicznej i eliminowania powielających się funkcji. Program podaje również katalog kategorii podstawowych e-usług publicznych oraz ewentualne dodatkowe, uszczegóławiające prace diagnostyczne wskazujące konkretne priorytetowe funkcje do dalszego rozwoju.

W latach 2014–2020 działania będą się w większym stopniu koncentrowały na dopasowaniu oferowanych e-usług do najważniejszych potrzeb obywateli i przedsiębiorców. Zintegrowana informatyzacja polegać będzie na kompleksowym, zarządczym podejściu do budowy systemu informacyjnego państwa przez administrację, co w efekcie ma doprowadzić do zbudowania ładu teleinformatycznego w państwie, przy udziale wszystkich zainteresowanych stron.

Wparcie podnoszenia poziomu informatyzacji urzędów

W celu zniesienia barier rozwoju e-Administracji wspierać się będzie urzędy administracji publicznej w podnoszeniu poziomu informatyzacji. Działania te zostaną poprzedzone inwentaryzacją poziomu informatyzacji polskich urzędów. W oparciu o inwentaryzację opracowany zostanie model referencyjny określający różne kategorie informatyzacji urzędu. Urząd po przejściu audytu będzie mógł mieć przyznany pewnego rodzaju „certyfikat poziomu informatyzacji”, który będzie wyznacznikiem poziomu obsługi elektronicznej.

Działania na rzecz otwartego państwa

W celu realizacji polityki otwartego państwa wprowadzone zostaną powszechnie obowiązujące standardy udostępniania informacji i zasobów publicznych. Zapewnią one łatwość dostępu, interaktywność, możliwość samodzielnego przetwarzania i przeszukiwania informacji, a także wykorzystywanie zaawansowanych metod porządkowania informacji. Działania na rzecz otwartego państwa będą realizowane w czterech płaszczyznach:

·  Budowy i rozbudowy repozytoriów zasobów publicznych

·  Digitalizacji, przechowywania i udostępniania zasobów publicznych

·  Dalszego rozwoju systemu konsultacji online i elektronizacji procesu legislacyjnego

·  Upowszechniania informacji publicznej

Stan elektronizacji urzędów publicznych

Z roku na rok coraz więcej osób korzysta z usług e-Administracji w kontaktach z urzędami. Widać to wyraźnie w statystyce dotyczącej poszczególnych serwisów.

Poziom korzystania z wybranych usług elektronicznych (1)

Zauważalne jest stopniowo rosnące zainteresowanie e-usługami administracji publicznej, przede wszystkim ze strony przedsiębiorców. Przykładem może być Platforma Usług Elektronicznych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, z którego korzysta obecnie duża liczba przedsiębiorców, jak podaje ZUS dotychczas profil założyło 1 076 789 osób (stan na 13.07.2015 r.).

Poziom korzystania z wybranych usług elektronicznych (2)

Także podatnicy zaczynają w coraz większym stopniu korzystać e-Administracji. Najlepszym przykładem jest korzystanie z udostępnionego przez Ministerstwo Finansów serwisu służącego do składania deklaracji podatkowych.

Jak widać z powyższych przykładów pomimo wspomnianych wyżej barier obywatele coraz bardziej przekonują się do e-Administracji.

Podsumowanie modułu

W tej części kursu zostały wyjaśnione:

1.  Planowane przez rząd kierunki rozwoju e-Administracji w Polsce

2.  Obecny stan rozwoju e-Administracji

Ostatnia modyfikacja: wtorek, 8 grudzień 2015, 12:23